RD.nl vernieuwd, forse groei onlinebezoek

2 december 2020

16520358_d01347652a

De Erdee Media Groep (EMG), uitgever van het Reformatorisch Dagblad, heeft woensdag de vernieuwde website RD.nl gelanceerd.

De website, het belangrijkste onlinekanaal van het Reformatorisch Dagblad, onderging een totale vernieuwing. Dat was nodig om de snel groeiende groep onlinebezoekers goed te kunnen bedienen, aldus EMG-directeur Cornell Heutink. Aangejaagd door onder meer de coronapandemie trok RD.nl het afgelopen jaar ongekende bezoekersaantallen, tot regelmatig meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand. Heutink: „Het toont aan dat betrouwbare nieuwsvoorziening op waarde wordt geschat én dat we daar als Reformatorisch Dagblad ook digitaal een belangrijke bijdrage aan leveren. Steeds meer mensen weten ons te vinden en te waarderen.”

Groei

Een van de best gelezen artikelen is het liveblog met actueel nieuws over de coronapandemie, dat door de webredactie al sinds maart wordt bijgehouden. Tegelijkertijd trekken langere achtergrondverhalen steeds meer lezers, ook van buiten de eigen achterban.

Om de tienduizenden dagelijkse bezoekers op RD.nl goed van dienst te kunnen zijn, is de website volledig vernieuwd. „De huidige site dateert uit 2016. De onderliggende techniek is minder flexibel”, aldus Heutink. „Met de nieuwe website krijgen we een modern platform waarmee we nieuws, duiding en achtergronden snel en toegankelijk bij zoveel mogelijk lezers kunnen brengen.”

Bezoekers zullen vooral het nieuwe ontwerp opmerken. „We geven veel ruimte aan onze eigen, unieke verhalen. We bieden een rustige leeservaring op een snelle, overzichtelijke en ook mobiel optimaal te bekijken website.”

EMG investeerde het afgelopen jaar fors in onder meer podcasts en video. Naast de succesvolle podcastserie ’Bij ons thuis’ –over opvoeding– werd recent de ’PuriteinenPodcast’ gestart. Video’s trekken veel kijkers; de recente première van de eerste RD-documentaire ’Genacht’ kreeg brede belangstelling. Dergelijke producties krijgen een belangrijke plek op RD.nl.

Volgens Heutink werpen de digitale inspanningen hun vruchten af. „We zien al langere tijd een dalende trend als het gaat om het aantal mensen dat zes dagen in de week de papieren krant leest. Ik ben dankbaar te zien dat we online juist flink groeien.”

Niet alleen de bezoekcijfers groeiden exponentieel, het afgelopen jaar steeg ook het aantal onlineabonnementen van het Reformatorisch Dagblad flink, met bijna 60 procent. Heutink ziet een toenemende interesse voor alternatieve producten zoals de e-paper, al dan niet in combinatie met de krant op zaterdag.

Opdracht

Het vernieuwde RD.nl is een belangrijke pijler onder de digitale groeistrategie van EMG, aldus de directeur. „

We zien het als een belangrijke opdracht om onze berichtgeving bij zoveel mogelijk lezers onder de aandacht te brengen. Met de nieuwe website hebben we een modern platform waarmee betrouwbaar nieuws voor iedereen binnen handbereik is.”