Jaarverslag

2023

Een terugblik over een afgesloten jaar doet enerzijds beseffen hoe snel de tijd gaat. Anderzijds helpt een verslag als dit om in kaart te brengen wat er allemaal is gepasseerd en gepresteerd in een jaar. Want in de waan van de dag lijkt er veel automatisch te gaan, in een vaste cadans. Maar wie even stilstaat, krijgt meer oog voor de zaken die 2023 reliëf gaven.

Wie stilstaat, ziet zaken dikwijls in een beter perspectief. Bij die reflectie is sprake van dankbaarheid. Dankbaarheid richting onze God, Die ons dag in dag uit overlaadt met Zijn zegeningen. Het zijn uiteindelijk niet onze prestaties die de boventoon moeten voeren in dit verslag. Het zijnZijn trouw en goedheid die als een rode draad door dit verslag lopen.

Cornell Heutink, algemeen directeur

strategie-praatplaat-uitsnede

Strategie in 2023

EMG werkte in het verslagjaar met een heldere strategie, die is geformuleerd in 2020 en drie jaar bestrijkt. De centrale boodschap is dat het schip van EMG de steven moet wenden. Anders gezegd, EMG moet digitaliseren. De digitale pijler van EMG moet sterker worden om in de toekomst relevant te blijven voor de doelgroep.

Omdat de strategieperiode loopt tot en met 2023, is in het verslagjaar nagedacht over een plan voor de jaren 2024-2026. Dit plan bouwt voort op de eerdere strategie, maar wel is nadrukkelijk opnieuw de richting bepaald. Dat is nodig in de uitdagende omstandigheden waarin EMG verkeert. Alle inzet is nodig om koers te houden.

Afronding strategieperiode 2020-2023

In 2023 is een driejarige strategieperiode afgesloten. Deze periode stond in het teken van een koersverandering van print naar online. Daarvoor waren zeven ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Aan het einde van de periode kan worden geconcludeerd dat de online omzet de afgelopen drie jaar sterk is gegroeid en in 2023 bijna 4 miljoen euro bedraagt op jaarbasis. Niet alle doelstellingen hebben we volledig gehaald. Het bereik onder jongeren van 20-45 jaar is bijvoorbeeld achtergebleven. Ondanks de mix van mee- en tegenvallers hebben we als organisatie veel geleerd over wat wel en niet werkt voor een online georiënteerd mediabedrijf. Ook is er een cultuurverandering gerealiseerd die meer dan open staat voor verdere innovatie.

Strategie 2024-2026

Om de koers goed te bepalen, heeft het MT gesprekken gevoerd met tientallen interne en externe collega’s en betrokkenen. Verder zijn inzichten opgedaan door het bezoeken van (internationale) congressen en collegabedrijven.

De externe analyse leverde een drietal samenvattende inzichten op. Samenvattend is de conclusie dat de verbinding tussen journalistiek en publiek (lees: tussen EMG en de abonnee) onder druk staat. Dat geeft de strategie urgentie. Deze disconnectie vraagt om connectie, vraagt om verbinding en betrokkenheid, vraagt om engagement. Dit laatste woord is feitelijk de kern van onze nieuwe strategie: we willen de engagement vergroten. Daarvoor hebben we drie stippen op de horizon gezet:
• We brengen Bijbelgetrouwe, relevantie en verstaanbare journalistiek voor christenen en niet-christenen (missiegedreven).
• We bieden een mix van producten aan voor een maximaal bereik (met een focus op het digitale platform).
• We denken vanuit de abonnee (abonnementenmodel).

Financiële informatie

Het resultaat na belastingen bedraagt €144.000 en is daarmee €1.123.000 lager dan vorig jaar toen het resultaat €1.267.000 was. Het resultaat voor belastingen liet een verlaging zien van €1.507.000. De grote fluctuatie in het resultaat wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de mutatie in de pensioenvoorziening. De waardering van deze post is sterk afhankelijk van de renteontwikkelingen, maar heeft verder geen invloed op de normale bedrijfsuitoefening.

Bij normalisatie van het resultaat bedraagt het resultaat voor belastingen in 2023: €379.000 en in 2022: €815.000. Bij deze normalisatie is de daling van het resultaat €436.000. Deze afname is onder andere het gevolg van het besluit om de abonnementskosten per 1 oktober 2022 slechts beperkt mee te laten stijgen met de kostenontwikkelingen.

Resultatenrekening

Graphics-Resultatenrekening

Balans

Graphics-Balans

Kengetallen

Grapics-Kerngetallen

Risicobeheersing

EMG brengt tweemaal per jaar de strategische risico’s in kaart. De bestaande risicoanalyse wordt vervolgens aangevuld en de risico’s worden opnieuw gewogen. De vijf belangrijkste risico’s worden nauwlettend gevolgd.

• Realiseren van een gezond rendement bij de verschillende abonnementsvormen is cruciaal voor een blijvende gezonde bedrijfsvoering.
  • Aansluiting vinden bij de manier van nieuwsconsumptie door jongeren blijft een zoektocht.
  • Door krapte op de arbeidsmarkt kunnen sommige vacatures moeilijk worden ingevuld.
  • Journalistieke vaardigheid belangrijk voor evenwichtig en eerlijk duiden van het nieuws in Bijbels perspectief.
  • AI levert zowel risico’s op voor nieuwsmanipulatie als kansen voor productiviteit en nieuwe inzichten op nieuwsfeiten.
  • Duurzaam ondernemen

De Bijbelse scheppingsopdracht is om de aarde te bouwen én te bewaren. Dat is de diepste drijfveer voor de Erdee Media Groep om een bijdrage te leveren aan verantwoord en duurzaam ondernemen. Tegelijkertijd wil EMG ook proactief meebewegen met de maatschappelijke tendens. De ontwikkelingen op het gebied van wetgeving op dit punt worden op de voet gevolgd. En hoewel de CSRD-richtlijnen nog niet op EMG van toepassing zijn, bereidt EMG zich wel op deze wetgeving voor.
    Duurzaamheid heeft een standaard plek in de bedrijfsvoering: gebruik van herbruikbaar papier, gescheiden afvalinzameling, energiebesparende maatregelen en optimalisatie van bezorgroutes. Bij investeringen wordt bovendien actief gezocht naar duurzame varianten. In leasecontracten worden dieselauto’s uitgefaseerd.
    Het elektriciteitsverbruik is afgelopen jaar gedaald met 2,2%; een jaar eerder was nog sprake van een stijging van 10,9% door intensiever kantoorgebruik na de coronaperiode. De 296 zonnepanelen leverden 78,1 Mwh op (2022: 77,9). Het gasverbruik daalde met 8,1 % (2022: - 10,7%).

Personeel

EMG kent goede arbeidsvoorwaarden, volgt de cao voor het Uitgeverijbedrijf, maar wil ook een prettig en veilig werkklimaat bieden. In een identiteitsbrochure zijn waarden en normen, gestoeld op de Bijbel, met bijbehorende gedragsregels beschreven. Binnen EMG is zowel een mannelijke als vrouwelijke vertrouwenspersoon beschikbaar. In 2023 is er een extra (vrouwelijke) vertrouwenspersoon aangesteld, zodat het totaalaantal op drie komt.

De Bijbel dient het richtsnoer te zijn van heel het leven. Een weekopening onder leiding van een predikant geeft hier onder andere invulling aan. Ook dragen periodieke lunchpauzelezingen bij aan de identitaire vorming.
    Werving van nieuwe mensen is een continu speerpunt. Dit is nodig omdat een gezonde uit- en doorstroom continu zorgt voor vacatures. Enkele plekken, met name in het digitale domein, zijn bovendien lastig in te vullen omdat de vijver van geschikte kandidaten klein is.

Formatie

Toenemend aantal mutaties in het personeelsbestand. Desondanks toename van de formatie.

Ziekteverzuim

Een gezonde ontwikkeling van het ziekteverzuim

Dienstjaren

Door pensioneringen en vertrek namen de gemiddelde dienstjaren af.

Leeftijd

Nieuwe collega’s laten de gemiddelde leeftijd dalen.

RD-actie

De actie West-Afrika: tussen toverdokter en moskee kent een opbrengst van € 907.804. Bijdragen van lezers en adverteerders van het RD zorgen ervoor dat de partnerorganisaties voor deze actie, Stichting Kimon en Net Foundation, christen kunnen helpen te dienen en getuigen in Guinee-Bissau en Togo.

Vooruitblik 2024

Met de nieuwe strategie als routekaart is EMG 2024 ingegaan. Engagement staat daarbij centraal en de focus ligt op verhoging van klanttevredenheid, meer gebruik van digitale kanalen en een duidelijke groei van de abonnementenomzet. Vanuit een ander perspectief geformuleerd: vormgeven aan onze missie door consolidatie van papier en groei van digitaal. Zo wordt gebouwd aan het bedrijfsmodel van de toekomst. En daar zetten we ook in 2024 graag de schouders onder.

Dit verslag gaat veel over strategische, journalistieke en financiële prestaties en verwachtingen. Maar dat alles staat in het kader van onze wens en bede dat, zoals verwoord in de visie, EMG een middel mag zijn om de Bijbelse, reformatorische beginselen in de samenleving uit te dragen, om zo Gods eer en het heil van de naaste te bevorderen.

Tijdlijn-OvernameOudePaden

Overname Oude Paden